A Riot új mércét állított fel az animációs filmeknek

2021. november 22. 11:27 - Gengsztericki

Arcane spoilermentes kritika

Mint talán észrevettétek, már megint jó ideje nem volt bejegyzés a blogon. Ennek egyik oka, hogy sajnos nincs túl sok szabadidőm, a másik, hogy nem igazán találkoztam olyan produkcióval az elmúlt időszakban, ami szóra lenne érdemes. Ez talán túlzás, de pár szónál többet tényleg semmi sem érdemelt. Aztán jött a Riot, hogy egy francia animációs stúdióval karöltve a videojátékok után a mozgóképek világát is újradefiniálja.
is-arcane-season-2-officially-confirmed-by-riot-games.jpg

A játék

2009-es debütálása óta a League of Legends szó szerint letarolta a gaming világot. A 40 karakterrel induló MOBA játék ma a legnagyobb játékosbázissal rendelkező, esportnak számító videójáték a világon. Sikerük kulcsa a folyamatos megújulás (mára közel 150 karakter van a játékban), a stabil játékmenet és kétséget kizárólag a mesteri marketing. Még az is belefuthatott League of Legends cinematic előzetesbe (a játék világában játszódó kisfilmek), aki soha nem játszott vele, mivel híresek arról, hogy egytől-egyig mestermunkának számítanak. Az évek alatt megannyi animációs stúdióval dolgoztak együtt, köztük a magyar Digit Pictures-zel (ezt nézd meg!) és a francia Fortisch Pruductionnel is, akiknek az Arcane-t köszönhetjük. Ha láttál már egyetlen ilyet, talán meg tudod érteni, hogy miért volt minden rajongó és nemrajongó nedves álma egy egész estés film vagy sorozat a LoL világából. A sokadik becsődölt, gyártószalagon érkező Netflixes animációs film után (pl. a konkurens DOTA sorozata sem nyerte el mindenki tetszését) kevesen hittek abban, hogy az Arcane igazán jól sülhet el.  Persze akkor kevesen tudták még, hogy a produkció teljesen a Riot felügylete alatt zajlik, és hát a Riotnál ritkán végeznek fél munkát. Aztán befutott az előzetes és mindenki ledobta a láncot. A slussz poén? Hogy a végeredmény mérföldeket ver a legmerészebb elvárásokra is.
17534497554_4dca78d26d_o-1200x675.png

A hype

Szinte mintha csak tegnap lett volna, hogy a Squid Game nézettségi rekordokat döntögetett és mindenki a csodájára járt világszerte. Az Arcane-nak mindössze három nap kellett a trónfosztáshoz. Az első 3 napban becslések szerint legalább 17 millió háztartásban látták, így pillanatok alatt a legnézetebb műsor lett a legtöbb országban, még nálunk is. Újra emlékeztetnék mindenki, hogy egy animációs fantasy sorozatról beszélünk. Természetesen ehhez a számhoz nagyban hozzájárult Kína, ahol a játék mai napig a legnagyobb népszerűségnek örvend, külön pop up storet is építettek a premierhez. A siker receptje egyébként viszonylag „egyszerű”: jó történet és szemet gyönyörködtető látvány. Lehet kicsit már későn, de most leszögezném, hogy a sorozat 100%-osan élvezhető mindenféle játékkal kapcsolaton előismeret nélkül is. Persze, ha ismered a karaktereket az ad egy kis plusz bizsergést odalent, de nem létfontosságú. Főként, hogy nagyon odafigyeltek arra, hogy ne fan-service legyen a produkció, hanem megálljon a saját lábán is, mint a LoL világában játszódó, egyedi történet. Mi sem bizonyítaná ezt jobban, hogy a mára közel 150 játszható karakterből mindössze 10 szerepel a műsorban, és közülük hárman csak utalás szintjén egy képkocka erejéig, valós szerep nélkül. Ezzel szemben kapunk féltucat teljesen új, a történet szempontjából fontos karaktert, akik gondoskodnak arról, hogy ne csak egy videojáték adaptációt lássunk magunk előtt.secret-cinema-presents-arcane-_1.jpg

A látvány

A Fortisch Productions egy manapság igencsak divatos techológiát alkalmazott: 3D animációra készítettek 2D rajzokat. Ez lényegében annyit tesz, hogy a terek, a karakterek és a mozgás 3 dimenziós modellből áll fel, viszont minden kozmetikai dolog utólag van rárajzolva; leegyszerűsítve a dolgot, ki van színezve. Ez a megoldás lehetőséget ad arra, hogy az animációs stílusok keveredjenek, aminek hála a látványnak csak a kreativitás szab határt. Ennek az iránynak az elterjedését egyébként a 2018-as Into the Spider-Verse-nek köszönhetjük, ahol igaz a CG animáció volt főszerepben, 2 dimenziós „rárajzolásokkal” dobták fel a kép világot. Az Arcane-hez hasonló megoldással készült el nemrégiben a Marvel What if…? című sorozata, több epizód a fantasztikus Love, Death & Robotsból és a Netlfixes Dragon Prince is, ahol azt tekinthetjük meg, hogyan NEM érdemes csinálni. Az Arcane esetében azonban kimaxolták a technológia adta lehetőségeket. Szemetkápráztató módon vegyítenek stílusokat akár egy snitten belül, miközben az élénk színek és az élettelen szürkeség váltakozása dönt le a lábunkról minket. A részletesség szinte szemtelen, legyen szó egy graffitiról a falon, egy Teemo-s füzetkéről, vagy a kétdimenziós gőzfelhőkről. 

arcane-vi-punch.jpg

A kettőség visszatér a történetvezetés és harcjelenetek dinamikájában is. Lassú részek és lassított felvételek váltják az irtózatosan pörgős, táncszerűen ritmikus pillanatokat. Piltover tündöklő fényűzése áll szemben Zaun koszos komorságával, amit csak a neonfények törnek meg. Nagy szerencsékre a történet jelentős része az utóbbiban játszódik, így élvezhetjük a rikító színek villódzását a mocsokban. Ez a látványvilág egyébként a játékból átemelt steampunk világábrázolásnak is köszönhető, ahol viktoriánus korú öltözetek és építészet vegyül futurisztikus technológiákkal és varázslattal. Mondanom sem kell, hogy eszméletlenül jól áll az egésznek. Ehhez még hozzájönnek a betétdalok, amik közt találunk modern rock és dubstep számokat, de hidegrázós szimfónikus dallamokat is. Az összhatás pedig egyszerűen menő. Tudom, hogy a menő a legkevésbé menő jelző manapság, dehát az Imagine Dragons és JID készített főcímdalt hozzá. Aki szerint ez nem menő, az tuti nem menő. 

A történet

A sztoriról túl sokat nem szeretnék elárulni, nehogy egy hajszálnyit is csorbítsak az élményen, ha nem láttad még. A történet a már korábban említett testvérváros tehetős (Piltover) és szegény, bűn uralta (Zaun) részein játszódik. Középpontban két tetsvér, Vi és Powder, valamint egy ambiciózus feltaláló, Jayce állnak. Az ő történetén keresztül ismerjük a nyüzsgő, haladó szellemű város világát, a testvérekén pedig a város alatti mocskos kerületet. Magáról az eseményekről ennyi, inkább magára a hangulatra és stílusra térnék ki részletesebben. Az már nem számít újdonságnak, hogy felnőtteknek készítenek animációs filmeket, de magam is meglepődtem, mennyire sötét bugyrokba kalauzol el minket az Arcane. Vér, mocsok, árulás, szerfüggőség, de még gyerekgyilkosságra is sor kerül. A társadalmi ellentétek, a kapzsiság és hatalmi játszmák központi szerepet töltenek be, így aki egy könnyed matinéra ül le igencsak meg fog lepődni. Egyébként nem szeretnék zsákbamacskát árulni, a meglepően darkos eseményeken kívül sok meglepetést nem fog okozni a történet. Izgalmas és érdekes, követhető és szerethető, de egyértelműen a látványvilágnak köszönheti a sorozat, hogy ekkora sikere lett.
lol-arcane-a.jpg

A jövő

Miért lehet az Arcane gamechanger? Azért, mert a Riot bizonyította, hogy igenis megéri energiát és pénzt fektetni minőségi videójáték adaptációkba animációs szinten is. Olyannyira zsánerteremtő lehet, mint a Breaking Bad, a Trónok Harca vagy a Stranger Things, amelyek után jelentősen megszaporodtak a kategórián belüli produkciók, hiszen a sikert látva a stúdiók elkezdtek a műfajba fektetni. Egyébként is az animációs filmek aranykorát éljük, de a Riot olyan löketet adhat most, ami meghatározó műfajjá teheti a videojáték adaptációkat. Felkészül az Overwatch, a Diablo és a többi Blizzardos játék, mert súlyos összeget tennék arra, hogy ők lesznek a következők a sorban. Apropó, egy pillanatig sem volt kérdés, de jó hír, hogy már készül is az Acane 2. évada, így, ha más nem, a Riot biztosan nem fog leállni egyhamar. Főleg, hogy a Leauge of Legends Lore-ban még legalább 100 ennyi elmesélésre váró történet lapul. És mi alig várjuk őket!

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://veszelyzona.blog.hu/api/trackback/id/tr816761554

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása