Egyszer minden jó véget ér

2018. november 08. 16:59 - Gengsztericki

Aranyélet III. évad spoileres kritika

2015-ben, korábbi sikerein felbuzdulva (Társas játék, Terápia), az HBO bemutatta Aranyélet című, saját gyártású sorozatát. A produkció szinte azonnal közönség és kritikai siker lett. Nem csupán azért, mert eddig szinte soha nem látott minőséget képviselt, hanem mert története és karaktarei, "magyarabbak" már nem is lehettek volna. Egy felső-középosztálybeli család életét mutatta be, akiknek minden  vagyona csalásból és egyéb morálisan igencsak megkérdőjelezhető forrásokból származik. A történet magyarságát tekintve érdekes, hogy maga az alapkoncepció teljes mértékben a finn Könnyű élet feldolgozása, tehát nem eredeti ötlet. Ami viszont ebben fantasztikus, hogy készítők azonnal ráéreztek arra, hogy a magyar nézők - akiknél a mutyi, a rafkó és a seftelés alapfogalmak - mennyire azonosulni tudnak majd ezzel a felállással. Az első rész dramaturgiája és végkifejlete erősen emlékeztet a finn eredetire, de a második résztől már teljesen másképp folytatódik a cselekmény.

Azóta eltel három év és a sorozat harmadik, befejező évadához ért. A sikereket látva, jogosan merülhet fel bennünk a kérdés: nem volt ez túl korai? aranyelet_2evad_fekvo.jpg

Politikai áthallások

Az előző évadokban is bőven feltűntek már elemek, melyek a magyar valóságra reflektálnak – legyen az éppen közéleti vagy politikai (korrupció, oligarchák). A harmadikban azonban minden eddiginél merészebben és nyíltabban mutatták be a rendszert ami 10 éve épül Magyarországon. Az urámbáttyaság, a zsarolás, a manipuláció és mindent behálózó korrupció mellet, most végre nevén is lett nevezve, hogy kik követik el ezeknek a nagy részét: oligarchák. Azok a hatalmas pénzemberek, akik a kormány segítségével jutnak minél nagyobb vagyonhoz, azzal a feltétellel, hogy annak egy részét visszaszolgáltatják, valamint egymás elkötelezettjei lesznek. Nem kell messzire menni, hogy ilyeneket találjunk, nézzük csak meg Magyarország legtehetségesebb gázszerelőjét, aki földterületeivel, építőipari cégével, vendéglátóipari egységeivel és ásványvízével (sorolhatnánk még) nem csak az ország második leggazdagabb embere, de tavaly még Beyoncénál is jobban keresett. A sorozat Gál Ferije hasonló kaliber lehet, bár az ő portfóliáról nincsen ilyen pontos képünk. 

Meglepően realisztikus képet kapunk arról is, mikor lehet hatalomhoz jutni. Janka polgármesterré avanzsálása válasz erre: ha a hatalomnak érdeke. Egyértelműen csak báb az államtitkár kezében, akinek érdeke, hogy felépüljön a szabadidő park és szüksége van valakire, aki kérdezés nélkül aláír mindent amit elé tesznek. 

Aztán jönnek apró kikacsintások olyan tényezőkre, mint az ellenzéki sajtó elnémítása és a déli migráns-végvonal. Barbara karaktere nem csak abban játszott szerepet, hogy szemléltesse mi történik sajtóorgánumokkal, ha azok a hatalomra veszélyes szennyest szeretnétek kiteregetni (gyors einstadt), hanem Ő képviselte a 'megalkuvó embert' is. Aki szembe megy az árral és a jóra törekszik, de egy kis megfélemlítés és ellehetetlenítés, valamint jó adag hízelgés után beadja a derekát és beáll a sorba. Elveit feladva inkább behódol a hatalomnak, hiszen: "Itt most ez van. Vagy a gerinctelen oligarchák, vagy mehetek a partra lángost árulni, minimálbérért bejelentve." Ismerős, nem?

03_ser_6068.jpg

A migránspánikra, és ennek az egésznek az abszurditására világít rá a jelenet, mikor megpróbálják kiszöktetni az országból Pistit és lekapcsolják őket a határőrök. Mint néző, biztos vagy benne, hogy ez itt most fixen bukta, hát hogyan magyarázod meg a kerítésen fennakadt körözött bűnözőt? Attilának hálisten beugrottak a kulcsszavak, amelyekkel bármilyen agymosottat átlehet verni. Pisti, romaként elég barna volt 'migránsnak', és még egy "Salam Alaikum"-ra is telt tőle, így nem volt nehéz elhitetni az agysebész határőrőkkel, hogy ő éppen beszökni próbál. És hogy melyik határőr szervezethez tartoznak Attiék? Milyen kérdés ez, hát állampolgári kötelességünk védeni az hazánkat! Nincs is több kérdésem.

 

Végkifejlet

Ahogy halad előre a cselekmény, a harmadik évad egyre csak szürreálisabb lesz. Mira mészárlásával kezdődik, ami szerintem baromi erősre sikeredett, akkor is ha egy viszonylag egyszerű Lolita/bosszú-film koppintás. Döbrösi Laura kisfiús testénél, már csak talán Kamarás Iván farmershortja hagyott bennem mélyebb nyomot. Márk tragédiájához predesztinálható volt Bia halála, de a kicsavarodott végtagú test képére talán egyikünk sem számított. Mira jelenete és ez, új fordulatot hozott képi világban, hiszen addig a pontig egyáltalán nem volt naturalista. Innentől azonban, mintha egy új sorozatot látnánk, ami a hetedik részben csúcsosodik ki, ahol Márk megakarja öletni az apját a testvérével (Lengyel Tamás átalakulása és játéka is egyaránt zseniális), miközben Janka a kanapén vajúdik. Annak ellenére, hogy teljesen szürreális volt az egész, és itt már érezhető volt, hogy a készítők agya eldurrant és "vége a sorozatnak, mit veszíthetünk" alapon mindent megtettek a sokkolásért - nekem nagyon tetszett. Ha kiragadjuk a kontextusból, tökéletesen megállná a helyét egy groteszk kamaradarabként. A gyilkos hármas által okozott tapinthatóan feszült hangulat és Ónodi Eszter túlságosan is életszerű fájdalmai (Emmy-t, Oscar-t, valamit ennek a nőnek!) teljesen egyedi légkört varázsoltak az epizódnak. Nem is beszélve a babának éneklésről – ami ha igazán belegondolunk, egy olyan szituációban, ahol szó szerint nincs más ötletük, teljesen logikus húzásnak számít. Janka ezt követő revelációja emberi mivoltát összegezve és látszólagos halála pedig tökéletesen elbaszott abszurd befejezés volt.

01_ser_3523.jpg

Aztán jött a befejező rész és a csalódások sorozata. Először is: Janka nem halt meg. Miért? Hogy bűnhődhessen? Annyira megérdemelt és kézenfekvő lett volna  a halála, hogy számomra ez az egyik legnagyobb kihagyott ziccer. Hányszor mondta el, hogy "megöl, ez a kurva kölyök"? Ezek után, igazán meg is tehette volna. Aztán ne mondja nekem senki, hogy nem lett volna valami köztes megoldás, csak a végtelen pénz és a panel Kelenföldön. Miért nem léptek le az országból? Olyan szinten meseszerű és életszerűtlen volt ez a befejezés, hogy kicsit le is rombolta mindazt, amit addig felépített. Hú de jó, van rántott pontyszelet, a fiam tolószékben, a friss gyerekünk meg adjuk a lányunknak. Igazából semmi nincsen megmagyarázva, csak egy megérdemeltnek beállított befejezés. De ha igazán a karmához akarták volna igazítani a sorsukat, akkor Janka és Márk halott, Atti a sitten örökre, Mira meg elmegyógyintézetben. Ehelyett,  a készítők happy endre való törekvése teljesen a visszájára fordult és a befejezés inkább tűnik egy gyáva félmegoldásnak, mint kielégítő lezárásnak. 

Összegzésként elmondható, hogy minőségben valószínűleg a legjobb magyar sorozat, ami valaha készült és a történet is tele van remek ötletekkel. A szituációk és a dialógusok életszerűek, óriási karakterek és dumák vannak benne végig. A történetvezetés azonban a harmadik évadra kicsit széthullik, a szereplők logikátlanul, végletekben és karakteridegen módon kezdenek viselkedni. Ennek fényében, nem akkora kár, hogy még időben befejezték, és nem kapunk egy negyedik évadot, ahol talán már űrlényekkel harcoltak volna. Bár ki tudja, ha nincsen "sorozatzárási pánik', lehet hogy nagyobb tisztelettel kezelik a történet alakulását. Kár találgatni, egy biztos, hálásak vagyunk az HBO-nak, hogy visszaadták nekünk a reményt: van, és lesz még jó magyar sorozat!

Ha cikkünk elnyerte a tetszésedet, kövess minket itt, és Facebook oldalunkon!

 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://veszelyzona.blog.hu/api/trackback/id/tr8114304943

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Raketta25 2018.11.09. 12:06:48

Mit jelent a "migráns-végvonal"? Tán a védvonalra gondoltál? A kritikával összességében egyetértek. Kivéve, hogy számomra a 7. rész volt az egyik legnagyobb csalódás... Annyira nagyot akartak ott mindenben (mini színház, egy helyszínes, erős érzelmek), hogy túl sok lett. A politikai áthallások meg ugyanez. Persze, nagyon "vagány" dolog, de ez is nekem kicsit sok volt. Amellett, hogy nagyon sok olyan rész volt az évadban, ahol kilógott a lóláb, a végével tették fel az i-re a pontot. Esküszöm, az is jobban tetszett volna, ha az antihősök járnak jól. Janka és Márk fölmarkolják a pénzt és uzsgyi. Atikám és Mira meg mehet a panelba rántott pontyozni. Ez is jobb lett volna ennél a langyos semminél, amit kaptunk.
Vagy tényleg Márk álma volt az egész sorozat, ahogy pár helyen kifejtették alternatív megoldásként. :)