A reklám, ami nem az, de mégis

2015. január 04. 14:19 - Gengsztericki

Senkit ne tévesszenek meg! A reklámoknak egy célja volt száz éve és egy célja van ma is: eladni. És mivel ezt minden egyes fogyasztó tudja már, úgy kell neki eladni, mintha nem is akarnál eladni. Az érvelés és meggyőzés eszköze a múlté. Mi kell akkor a vevőnek? Élmények és érzelmek. Mit akar a vevő? Nevetni és sírni. És vásárolni? Még szép. De olyan, mint egy makacs kisgyerek, ha megmondod neki, hogy mit csináljon, csak azért is az ellenkezőjét fogja. Mit teszel a kölökkel, hogy azt csinálja, amit szeretnél? Manipulálod. Kikerülöd az egyenes beszédet és hatsz az érzelmeire (ugye nem szeretnéd, hogy kiskutyusok haljanak meg kelet-Zimbabwében?), élményt (elmegyünk a cirkuszba, ha) és közösséget (lesznek a cirkuszban mások is) adsz neki. Így anélkül, hogy megmondanád neki, mit szeretnél, már meg is tette. Megszeret téged és emlékszik rád, sőt, akár a legnagyobb rajongód lesz! Erre képes a reklám.

Persze nem mindegy, hogy egy évszázados tradícióval bíró, több milliárdos multicég, vagy a sarki vegyes szeretne hirdetni, de a vevővel el kell feledtetni azt, hogy reklámot néz ahhoz, hogy igazán a közelébe férkőzzünk. Míg egy Coca-Cola lézergravírozóval égette magát a föld lakosságának tudatalattijába és bátran kísérletezhet, addig egy új vállalat esetén a marketingen állhat és bukhat minden. Egy reklám eredményessége három tényező sikerétől függ: üzenet eljuttatása, visszaidézhetőség és eladás növekedés. Kevés esetben teljesül mindhárom, de már az is jó, ha legalább az egyik. Ha van egy hányás reklámod, ami annyira rossz, hogy mindenki emlékszik rá, sajna többet ér, mint egy kreatív munka, amit senki nem lát. Nagyon sok összetevője van a sikeres kampánynak, de nem akarlak titeket elmélettel fárasztani, inkább megmutatom, hogyan kell eladni úgy, hogy a termékedről egy szót sem szólsz.

Azok a fránya érzelmek

Vannak dolgok, amik konstans módon könnyet csalnak az ember szemébe. Kiskutyák és kisbabák, a filmes popkultúra örökös emóció generátorai, de a kihívás nem ebben van. Az új reklámoknak találniuk kell egy olyan érzelmet, amit a fogyasztó magáénak érezhet, hogy könnyeivel együtt potyogjanak le a téglák a reklámvédő falról. Hogy érzelemhullámon lovagolva érkezzen az információ a tudatalattijukba, onnan többet el nem mozdulva.

Nézzük is elsőkéntt a már említett Coca-Cola, egy boldogsággal átitatott filmjét, aminek semmi köze a termékükhöz. De nem is kell.

Az elmúlt hónapokban bejárta az internetet vírusvideóként az az angol reklámfilm, ami a szíriai gyerekek sorsára szeretné felhívni a figyelmet. Erős téma, erős tartalom és tökéletes kivitelezés.

Az elmúlt napok vírusszenzációja az a reklám, amit anyák napjára készítettet  egy képeslap küldő oldal. A legutolsó képkockáig a nézőnek fogalma sincs róla, hogy reklámot néz. Morzsoljunk el egy-két meghatódós könnycseppet.

A Guiness-nek is van mit a reklámbüdzsébe aprítania, így nem nehéz jó munkát végezniük. Központi motívum náluk a barátság, amit ilyen hatásos filmeken keresztül mutatnak be:

Még egy anyáknapjás történet,  jóval szomorúbb tartalommal.

 

Élmény-marketing

A fogyasztónak kell adni valamit, hogy elfogadjon, hogy meghallgasson és megszeressen minket. Adhatunk nekik ingyenes termékmintát, kuponokat, kóstolót, vagy olyan élményt, amit soha nem felejt el.

Nem véletlen, hogy manapság a vírusvideók nagy része valamilyen reklámfilm. A fogyasztói társadalom kiélezett versenyének eredményei az olyan kreatív munkák, amiket a nézősereg érdemesnek tart a továbbításra. Élmény az, ha valaki megnézheti a kedvenc énekesét ingyen, a Telekom kapcsolat koncerten. Élmény az, ha valakinek a szeme előtt játszódik le egy akciófilm. És élmény megnézni az élményekről készült reklámfilmeket.

Hány féleképpen lehet továbbgondolni egy McDrive-ot?

Árusító automatás eseményt nem raknék be ide, mert van belőlük ezer féle (söröskóláscsokisstb.), de a Heineken Departure Roulettje véleményem szerint egy nagyon eredeti és izgalmas megoldás.

A bizonyíték, hogy a kólások nem csak kólaautomatákkal trükközhetnek:

Napjaink reklámjainak siker esszenciája tehát az, hogy ne tűnjenek annak. A fogyasztó közelébe kell férkőzniük, még mielőtt észrevennék, hogy ott vannak. Természetesen ez a módszer nem működik minden esetben, hiszen a hagyományos médiaeszközökön (TV, rádió, óriásplakát stb.) korlátozottak a lehetőségek, de az internetnek és a vírusterjedésnek köszönhetően bármilyen jól eltalált tartalom órák alatt körbejárhatja a világot. Csak ehhez kell az a bizonyos plusz.

 2014. 04. 22.

Publikálva: külker.hu

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://veszelyzona.blog.hu/api/trackback/id/tr347040551

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.